Friday, April 4, 2014

GUSI BERDARAH

Gingivitis juga dikenal sebagai pendarahan gusi adalah peradangan gusi akibat kebersihan mulut yang buruk. Ini adalah salah satu penyakit periodontal yang mempengaruhi jaringan-jaringan di sekitar gigi dan gusi. Jika tidak ditangani dalam waktu kemudian gingivitis dapat menyebabkan masalah gusi lebih serius seperti periodontitis dan mungkin akan menyebabkan penghancuran tulang dan gigi. Anda mungkin telah memiliki radang gusi dan mungkin tidak tahu itu kerana tahap awal penyakit gusi jarang menyakitkan.
Gejala radang gusi

Menyakitkan gusi, perdarahan saat menyikat gigi, gusi merah, bengkak gusi, lembut gusi, bau mulut dan rasa tidak enak di mulut adalah beberapa gejala gingivitis.

Penyebab radang gusi
Hal ini disebabkan oleh iritasi local. Plak, bakteri dan partikel makanan mengumpulkan antara gusi dan gigi menyebabkan radang gusi. Meskipun akumulasi tersebut mungkin sangat kecil, bahan kimia beracun yang diproduksi oleh bakteri di dalamnya menyebabkan radang gusi.
Penyebab lain

Selain plak, beberapa alasan lain untuk radang gusi adalah ubat-ubatan, infeksi virus dan jamur, perubahan hormon selama kehamilan dan pubertas, gizi buruk, pengubatan dan sebagainya.
Penggunaan produk-produk yang dibuat dari minyak esensial membantu menyembuhkan radang gusi. Berkumur dua kali sehari dengan larutan garam rumah dibuat dengan meletakkan sejumput garam dalam segelas air hangat. Ini akan mengurangi pembengkakan di mulut Anda. Menggosok gusi dengan minyak cengkeh atau Anda juga dapat menyimpan satu atau cengkeh di mulut Anda. Gunakan anti bakteri cuci mulut untuk mengurangi pembengkakan pada gusi.
Other remedies

Bijak menggunakan obat kumur yang mengandung minyak, minyak peppermint, mentol, chamomile tingtur etc bijak Gunakan pasta gigi yang mengandung minyak, minyak peppermint, dan lain-lain
credit
Diusulkan oleh pengguna
Ambil makanan kaya dengan Vitamin C

               

Gingivitis pesakit  harus mengkonsumsi lemak jenis rendah. Mereka harus mencukupi banyak buah-buahan segar, dan sayuran dalam diet mereka. Mereka harus makan makanan yang kaya serat. Orang-orang kekurangan Vitamin C adalah pada peningkatan risiko untuk penyakit periodontal. Mereka harus mengambil suplemen vitamin C untuk meningkatkan kesehatan gusi. Makan makanan kaya vitamin C bermanfaat. Hindari gula, jus buah, tepung putih, beras putih, minuman ringan, dan sirup.


Berminat dengan Product shaklee? Jom WhatsApp Saya 
 011 - 11178071 
Shaklee Always Safe,Halal,Natural & Recommended

 Klik Like di FanPage saya : http://www.com/kc shoppe supplement untuk mendapatkan DISKAUN HEBAT dan INFO PERCUMA Berminat dengan Product Shaklee...Jom Pewitt KC Salam Sayang, Saya KC owner blog ini, ~ Pengedar Bebas Product Shaklee ~ Sebarang pertanyaan dan berminat boleh hubungi ~ Whsp/WeChat/Line : 011 11178071 ~ Sms Or Call : 013 7778971 ~ Penafian : Segala testimoni/penulisan tentang produk yang di kongsikan di laman ini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah,mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar.

No comments: