Saturday, November 23, 2013

Kesan Kegemukan & Obesiti




Secara luarannya, menjadi seseorang yang mempunyai berat badan berlebihan tidak nampak menarik. Bagaimana pula dari segi dalamannya?

Di bawah ini merupakan dua imej imbasan magnetic resonance imaging (MRI) dua orang wanita bagi menggambarkan kesan kegemukan dan obesiti.

Wanita di sebelah kiri mempunyai berat badan sebanyak 17½st (111.1 kg) dan di sebelah kanan mempunyai berat badan sebanyak 8 ½st (54kg). Warna merah mewakili otot, warna putih mewakili tulang, warna hitam mewakili organ dan warna kuning mewakili lemak.

Professor Jimmy Bell dari Imperial College, Mike Hayton (pakar bedah ortopedik) dan Wagar Bhatti (pakar runding radiologi) dari Alexandra Hospital, Manchester menjelaskan kesan lemak berlebihan di dalam tubuh badan kita.

Penjelasan mereka akan membuatkan mereka yang mempunyai lemak berlebihan berasa bimbang, lelaki dan wanita. Berita baiknya adalah, keadaan yang tidak sihat ini boleh diperbaiki melalui diet pemakanan yang baik dan senaman yang konsisten.

Berikut adalah beberapa kesan mempunyai lemak berlebihan :

LEHER : Sakit kepala, ketidakselesaan ketika tidur
Lemak disimpan di semua tempat, mahupun di sekitar kepala dan leher kita, terutama di bahagian belakang. Lemak berlebihan di sini akan menyebabkan tekanan pada saraf dan boleh menyumbang kepada sakit kepala dan sakit leher.

Satu kajian Amerika lebih daripada 143,000 orang mendapati bahawa sakit kepala kronik harian adalah lebih biasa di kalangan mereka yang obes.

Tompok kuning di kedua-dua belah leher wanita di sebelah kiri juga agak jelas menunjukkan bahawa lapisan tebal lemak subkutaneus membina yang mana akan memampatkan saluran pernafasan dan membawa kepada berdengkur.

Obesiti adalah salah satu faktor risiko yang paling biasa untuk apnea tidur, satu keadaan yang berlaku apabila tisu dalam saluran pernafasan atas berada terlalu dekat antara satu sama lain, seterusnya menyekat pernafasan buat sementara.

Ia boleh membawa kepada masalah ingatan, rendah tenaga, sesak nafas, kaki bengkak dan tekanan darah tinggi. Dalam jangka masa panjang, ia boleh menyumbang kepada strok, hypertension dan juga sindrom kematian mengejut.

PARU-PARU : Kesukaran bernafas

Walaupun kedua-dua wanita mempunyai paru-paru sama bersaiz, saiz badan yang lebih besar akan membuat proses bernafas adalah lebih sukar.

Ini kerana, sebarang lemak yang berada di bahagian abdomen akan ditolak ke atas ke bahagian paru-paru apabila seseorang itu di posisi rata (tidur). Lebih banyak lemak yang terkumpul, maka lebih sesaklah di bahagian paru-paru itu. Ini akan menyebabkan sesak nafas walaupun hanya berbaring.

Apabila bernafas menjadi lebih sukar, semakin sukar bagi oksigen untuk mendapatkan beredar dengan baik dalam saluran darah. Ini boleh membawa kepada kekurangan tenaga, sistem imun terjejas dan tekanan darah tinggi, kerana tubuh badan bekerja dengan keras untuk mengimbangi keadaan yang tidak normal ini.

Paru-paru tidak mempunyai struktur pepejal dan tidak boleh dimampat. Lemak pula tidak bole dimampat ke dalam, sebaliknya ia akan membonjol keluar. Sebab itulah mereka yang mempunyai lemak berlebihan mengalami kebuncitan di bahagian abdomen, terutamanya dada dan perut.


JANTUNG : Penyakit kardiovaskular

Lemak yang berlebihan adalah lebih membimbangkan apabila ia ditemui di sekitar organ-organ, di mana ia dikenali sebagai lemak visceral. Lemak ini boleh menjadi toksik dan meracuni anda dari dalam.

Imbasan wanita di sebelah kiri menunjukkan jantungnya (hitam & merah,tergantung di antara paru-paru) telah membesar kerana otot jantungnya telah membesar sebagai tindak balas kepada tekanan yang disebabkan oleh berat badan yang berlebihan.

Jantung yang lebih besar daripada saiz normal tidak dapat berdegup dengan baik, dan sekurang-kurangnya akan membawa kepada sesak nafas dan keletihan.

Jantung yang besar adalah penyebab biasa kepada kegagalan jantung, apabila ia tidak boleh membekalkan aliran darah yang mencukupi untuk memenuhi keperluan badan.

Lingkaran kuning lemak di sekitar jantung itu pula dikenali sebagai lemak pericardial, juga dikaitkan dengan arteri tersumbat.

Pericardial lemak merembeskan radang protein pada tahap yang tinggi yang dipanggil ‘cytokines’. Apabila jantung terdedah kepada protein ini secara berterusan, ianya boleh membawa kepada keradangan arteri koronari dan kalsifikasi plak (punca utama penyakit jantung).

KAKI : Sakit tumit


Berat badan berlebihan akan memberi tekanan kepada ‘plantar fascia’ – struktur seperti ligamen yang terletak di tumit hingga ke pertengahan tapak kaki, yang boleh menyebabkan sakit yang tajam di tumit ketika berjalan.

LUTUT : Sakit sendi lutut


Obesiti adalah punca tunggal terbesar osteoartritis di bahagian sendi yang menampung berat badan seperti lutut dan buku lali, dan mereka yang obes adalah 14 kali lebih berkemungkinan untuk menghidap artritis lutut.

Ini adalah kerana tekanan tambahan akan menggunakan rawan secara berlebihan, iaitu lapisan semulajadi penyerap tekanan pada sendi kita. Lama kelamaan, apabila rawan sudah tiada lagi, tulang akan bergesel sesama tulang. Bagi setiap lebihan kilogram, momentum berlari atau melompat meningkatkan tekanan pada sendi sehingga sepuluh kali.

Sendi buku lali juga akan berada di bawah tekanan. Pembentukan lapisan lemak yang tebal di sekitar lengan pula akan meningkat beban pada sendi bahu. Apabila semakin banyak lemak terbentuk, ianya menjadi lebih sukar untuk anda mengangkat lengan anda di atas kepala, dan juga memakai jaket anda. Anda akan berasa kurang fleksibel..

ABDOMEN : Perut buncit, penyakit hati dan jantung, gangguan mood

Imbasan MRI wanita yang lebih besar bukan sahaja menunjukkan lemak di badannya, tetapi juga sejumlah besar lemak di sekeliling organ (tompok hitam) di perut.

Wanita yang lebih kurus di sebelah kanan bukan sahaja mempunyai lemak badan yang sedikit, malah organnya mempunyai lemak visceral yang minimum.

Abdomen adalah tempat yang paling bahaya untuk lemak berkumpul. Ramai orang menganggap perut akan menjadi buncit seiring dengan peningkatan usia. Hakitkatnya, ini bukanlah perkara biasa. Sebaliknya, anda akan menjadi buncit apabila anda meningkat usia tetapi anda masih mengekalkan tabiat makan yang lama. Apabila usia meningkat, anda akan menjadi kurang aktif dan memerlukan kurang kalori.

Lemak viseral sentiasa merembeskan bahan kimia dan hormon dalam kuantiti yang besar seperti leptin dan restitin, yang dikaitkan dengan perubahan dalam metabolisme dan dikaitkan dengan bermulanya kencing manis Jenis 2.

Hormon-hormon ini juga boleh mengganggu sistem endokrin keseluruhan dan membawa kepada ketidakseimbangan hormon lain, seperti sindrom ovari polikistik, keadaan yang memberi kesan kepada wanita, menyebabkan rambut yang berlebihan, berat badan dan kemandulan.

Sementara itu, apabila lemak visceral sampai ke sistem penghadaman, ianya akan hancur di dalam hati. Apabila ini berlaku, toksin dilepaskan ke dalam aliran darah.

Hal ini boleh mengakibatkan kerosakan serius kepada organ-organ seperti hati, menyebabkan penyakit hati berlemak. Ini boleh membawa kepada keradangan, pembentukan tisu parut dan akhirnya sirosis. Ia juga merupakan salah satu faktor risiko penyakit kardiovaskular.

Keadaan ini juga mempunyai kaitan dengan emosi. Kajian menunjukkan bahawa lemak visceral menjejaskan mood dengan meningkatkan pengeluaran hormon kortisol tekanan dan mengurangkan tahap endorphin yang menenangkan minda.

Di kalangan lelaki, berat badan berlebihan akan meningkatkan risiko menghidap kanser kolon sebanyak 25%, dan obesiti meningkatkan risiko itu sebanyak 50%.

Berat tambahan juga akan meletakkan tekanan ke atas lantai pelvik dan boleh menyebabkan masalah kencing tak lawas dan buasir.

Jadi mari kita pakat buang lemak-lemak yang degil dalam badan kita..Omega Guard & .Lecithin dan Alfafa shaklee penyelesaiannya...


                                 
Nota :
Warna merah - Otot
Warna Putih - Tulang
Warna Hitam - Organ
Warna Kuning - Lemak



Berminat dengan Product Shaklee...Jom Pewitt KC Salam Sayang, Saya KC owner blog ini, ~ Pengedar Bebas Product Shaklee ~ Sebarang pertanyaan dan berminat boleh hubungi ~ Whsp/WeChat/Line : 011 11178071 ~ Sms Or Call : 013 7778971 ~ Email : anggerikhebat@gmail.com ~FB :KC Shoppe Supplement

No comments: